Liikennekaari on puhuttanut tällä viikolla. Suomalainen liikennejärjestelmä tarvitsee uudistusta. Tiestö rappeutuu, vaikka Sipilän hallitus osoittaakin yli 600 miljoonaa korjausvelan kuromiseen. Ruotsi saa haalittua suuriin tie- ja ratahankkeisiinsa miljardeja enemmän EU-rahaa kuin Suomi. Tämä on yksi esimerkki siitä, mitä hyötyjä teiden ja ratojen yhtiöittäminen valtionyhtiöksi voisi tuoda. On myös harkittava sitä, voisiko tiestön ylläpitoa rahoittaa tienkäyttömaksuilla niillä alueilla, joissa on toimiva julkinen liikenne. Infra Oy ei ole ajatuksena uusi, se on ollut Keskustan eduskuntavaaliohjelmassa jo kaksissa edellisissä vaaleissa.
Alkuviikosta esille tulleista asioista suhtaudun kielteisesti taksijärjestelmän vapauttamiseen. Mielestäni suomalainen taksijärjestelmä toimii hyvin ja valopilkun kaltaiset kännykkäsovellukset nykyaikaistavat taksipalvelua. Korostan sitä, että tämä nyt lausunnolle lähtenyt esitys on vasta esitys ja lopullisesta uudistuksen kokonaisuudesta ei ole vielä päätetty.
Osallistuin kuluvalla viikolla jälleen Euroopan neuvoston parlamentaariseen yleiskokoukseen Strasbourgissa. Korostin etenkin välien liennyttämistä Venäjään, jotta Ukrainan konflikti saataisiin mahdollisimman pian ratkaistuksi. Venäläiset ovat tällä hetkellä vetäytyneenä pois yleiskokouksen toiminnasta.
Viikonlopun aikana käyn Kannonkosken keskustalaisten toritapahtumassa, Jyväskylässä Keskustan puoluejohdon ja ministeriryhmän kanssa Jyväskylän kävelykadulla sekä Uuraisilla yrittäjien messuilla paneelissa. Sunnuntaina tapaamme vielä kansanedustajakollegoiden kanssa Lapuan hiippakunnan piispan Simo Peuran.
Hyvää viikonloppua kaikille!
Terveisin Petri